donderdag 11 september 2025

FFG BLOGS 09/25

 🇳🇱

SLUITEN OM TE OPENEN

De Friesenbrücke ging op 5 september 2025 open voor voetgangers en fietsers. Waarom is dit feit vermeldenswaardig? Om de eenvoudige reden dat de inwoners van de dorpen en steden in de directe omgeving bijna tien jaar hebben gewacht op een nieuwe brugverbinding over de Eems.
Na de desastreuze aanvaring van het vrachtschip Emsmoon met de Friesenbrücke begin december 2015, was een bezoek vanuit Weener aan een van de dorpen aan de overkant ineens een urenlange opgave geworden. Er bleek ineens een enorme en ineffectieve bureaucratie te bestaan die de plannen voor een nieuwe brug hinderde, maar wel de toch al niet geringe kosten hemelhoog opjoeg, het slopen van de vernielde Friesenbrücke verliep tergend traag, en inmiddels waren er van alle kanten voorstellen gedaan om de nieuwbouw beter en goedkoper te regelen - er ging al heel snel een gerucht dat een Nederlands bedrijf binnen de kortste keren met een mooi nieuwbouwplan op de proppen kwam.
Hoe het ook zij, er waren 9¾ jaar nodig om de nieuwe brug te bouwen. En het moet gezegd, het is een weergaloos mooie brug geworden.

Martha en ik liepen mee in de lange rij belangstellenden om de opening op de brug bij te wonen. Deze brug te betreden, over de rivier uit te kijken, het riep een gevoel van vreugde op. Een beter woord heb ik niet. En ongetwijfeld heeft dat gevoel te maken met de vele malen dat we erop uittrokken om de vordering van sloop en wederopbouw te volgen. Een nieuwe Friesenbrücke over een rivier die Martha en ik van monding to bron hebben bereisd. Een rivier waar we talloze malen op talloos verschillende plekjes hebben uitgekeken over het water, Emsüberführungen hebben gefilmd en gefotografeerd, de zo kwetsbare bron meermaals hebben aanschouwd, de kilometers brede monding hebben bevaren, kortom, een rivier die met een flink aantal jaren van ons leven vervlochten is geraakt. Over die rivier vanaf de Friesenbrücke weer uit te kijken, dat was een moment van vreugde, ik zeg het nog maar een keer.

De Friesenbrücke is een draai- en hefbrug, en, zo begrijpen wij uit de informatie, ook nog eens de grootste van Noordwest-Europa. Om de brug te kunnen openen, moest het draai-hef gedeelte eerst worden gesloten. Toen pas was de brug één geheel. De opening bestond uit het ophalen van een slagboom, en daarna zette de lange stoet belangstellenden zich in beweging naar de overkant, de oostelijke oever, vanwaar je verder kunt naar Coldemüntje, Müggenborg en andere Oost-Friese oorden (prachtige landschappen hebben ze daar trouwens). Ook de fietsers waren van de partij. De Friesenbrücke is tenslotte een spoor-wandel- en fietsbrug. 
Voor de Oost-Friezen ging de wereld weer een beetje open. Het is ze van harte gegund.

Jakob48



BEKIJK DE VIDEO HIER!



🇬🇧

CLOSING = OPENING


On September 5th the 
Friesenbrücke was opened to foot passengers and cyclists. Why should this be a fact worth mentioning? For the simple reason that people living in the hamlets, villages and towns in the near vicinity of this bridge, have had to wait for nearly ten years to see the Ems spanned by a proper bridge. 
After the cargo ship Emsmoon had crashed into the 
Friesenbrücke in early December 2015, travel from Weener to one of the nearby villages across the Ems suddenly became an hourlong challenge. A massive bureaucracy manifested itself as an effective obstacle to planning a new bridge, boosting already huge cost to more than sky-high levels. Demolishing the broken bridge appeared an outrageously slow process, while all kinds of plans and propositions had already been made to build the bridge better and cheaper - rumour had it a Dutch company had developed a wonderful reconstruction plan in no time.
Anyway, it took  years to build this brand-new bridge, which, admittedly, is of unparalleled beauty.

Martha and I were among the crowd of interested souls who had come out to attend the opening of the 
Friesenbrücke. To set foot on this bridge, to look at the sweeping vistas the river offers, filled me with an intense joy. Joy is the right word here. And this feeling 
clearly is related to the many times we set out to witness the bridge's demolition and reconstruction. A new 
Friesenbrücke across a river that Martha and I travelled from 
estuary down to its very springs. A river where in so many different places we have sat looking out over the water, filming and photographing all these Ems conveyances, our hearts moved by the vulnerability of the Ems springs, sailing over the wide Ems estuary, in short, a river which has become interwoven with our lives for quite a few years now, looking out over that river from the new Friesenbrücke gave me a sense of sheer delight.

The 
Friesenbrücke is a swing- and lift bridge, and what we have understood from the information, she is actually the largest of north-west 
Europe. The swing-lift section had to be closed first before the bridge could be officially opened. The opening was a matter of raising a red-white barrier. Next, everybody present started walking across the bridge, to the eastern side of the Ems, from where you can walk or cycle on to get to places like Coldemüntje, Müggenborg and other East-Frisian places which are situated in very charming landscapes. And, of course, the cyclists were there as well. After all, the 
Friesenbrücke is a railway- foot- and bicycle bridge.
The world opened up for the East-Frisians in and around Weener, something which they absolutely 
deserved after all these years without their 
Friesenbrücke.
 

Jakob48


WATCH THE VIDEO HERE!
 

🇳🇱 

Welkom bij de blogs van FilmFabriekGroningen!

FilmFabriekGroningen is een videowebsiteWe publiceren onze blogs in het Nederlands en in het Engels.


🇬🇧

Welcome to the blogs of FilmFabriekGroningen!

FilmFabriekGroningen is a video websiteWe publish our blogs in Dutch and in English.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

FFG BLOGS 12/25

  🇳🇱 EEN NIEUW VIDEOPROJECT 2 Ook in dit blog wil ik het over het Lauwersmeer videoproject van FilmFabriekGroningen hebben. Het loopt nu o...